TERAPIA PEDAGOGICZNA – jest to oddziaływanie za pomocą środków psycho – pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji (poziom samooceny, niechęć do dalszej nauki, zaburzenia koncentracji uwagi, zaburzenia kontaktów interpersonalnych, nerwice, trudna i patologiczna sytuacja domowa- zbyt duży nacisk na naukę), likwidowanie przyczyn, wyrównywanie wiadomości szkolnych, kompensacja .
Cele terapii pedagogicznej:
- stymulowanie rozwoju dziecka – jest to cel nadrzędny
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psycho – motorycznych
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych poprzez różne techniki
- eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji
- poprawa koncentracji uwagi
Bardzo ważnym i istotnym efektem zajęć terapii pedagogicznej jest to, że są one efektywne, i wywołują zmiany (np. zmiana nastawienia do nauki, pracy, opanowanie niechęci do szkoły).Dobór metod pracy podyktowany jest trudnościami jakie przejawia dziecko.